Lokallag over grenser: St. JO møter Kefas

24. januar tok et ungdomslag kontakt med oss her på st. Johannes i håp med å finne et norsk katolsk ungdomslag de kunne besøke og lære å kjenne. På grunn av st. Johannes høye aktivitetsnivå var lokalet fullbooket frem til sommeren. Hvis ikke de kunne komme hit, så var det bare én mulighet: st. Jo måtte komme til dem.

Fra 21.-23. april reiste 13 deltakere fra st. Jo til Gøteborg i Sverige. Kefas er ungdomslaget i menigheten Kristus Konungens Församling. Lederne fra Kefas, Kristina og Roberto tok oss med åpne armer. Der ble vi møtt på en nydelig sakramenttilbedelse med vakker musikk, samt stillhet og bønn med andre katolske brødre og søstre. Etter tilbedelsen var det endelig tid for mat. Det ble servert pølser i ungdomslokalet, don Bosco. Der ble ungdommene kjent med hverandre, spilte foosball og biljard. Ungdommene la seg langt ute på kvelden for å lade opp til neste dag; for byvandring og klosterbesøk.

Det ble servert frokost på st. Elisabets Folkhögskola, som ligger rett over veien. Deretter gikk vi på byvandring. Vi besøkte statuen av Poseidon. Det er visst en eller flere statuer i hver storby i Sverige som representerer byen. Poseidon har fått Göteborg fordi byen ligger ved vannet. Etter statuen gikk vi til Liseberg, forbi Svenska Messan og Gothia Tower. Dessverre hadde vi bare tid til å posere foran portene til Liseberg som åpna samme dag (!!!). Etter Liseberg vandret vi gjennom Sveriges koselige gater som Hagan laget av brosteiner, koselige små butikker og kafeer med mennesker som nøt en god kopp kaffe i en kjølig vårdag. Ungdommene ble etterhvert rastløse, så vi reiste til Göteborgs kjøpesenter: Nordstan. Der fikk ungdommene en time til å shoppe og spise lunsj. Etter shoppingen måtte vi tilbake til kirken for å gjøre oss klare til å reise til klosteret;  Franciskusgården. Der ble vi delt opp i grupper med en blanding av svenske og norske ungdommer og måtte løse forskjellige oppgaver. Oppgavene var blant annet å navngi helgener fra ett bestemt rom, dyppe armene ned i elva, finne en katt og holde den, spørre forbipasserende hvor de skulle og navngi alle brødrene i klosteret. Min gruppe kom siste plass… Men som premie fikk alle medaljonger fra klosteret! Etter rebusløpet fikk vi oppleve en messe med broder Staffan. En av våre egne var modig nok til å ta første lesning på svensk! Etter messen ble det servert kjøttpølser, pommes frites, hjemmelaget agurksalat og sennep av munkene i klosteret. Etter en hyggelig aften med samtaler og latter var det på tide å komme seg tilbake. Tilbake på don Busco var trøttheten borte igjen og ungdommene spilte bordtennis og snakket videre. Natten ble lang igjen, vel viten om at neste dag skulle vi til høymessen.

Søndagsmorgen spanderte Kefas frokost på Condeco. Deretter var vi på plass i høymessen. Den var en smule annerledes enn vår, og vi fikk sunget ”Deg være ære”- svensk versjon. Koret var aldeles nydelig å høre på og messen var fullstappet. Etter messen ba vi rosenkransen sammen i don Bosco hvor ungdommene hadde en vakker Maria-alter med helgener, små statuer og lys som satt sammen alteret i sin helhet. Etter rosenkransen var det på tide å si farvel – trodde man! Den opprinnelige planen var å reise hjem fra Gøteborg klokka 14.00, men ungdommene ville ikke hjem så vi fikk utsatt avreisen til 17.00. Slik fikk ungdommene mer tid til å shoppe – for i Sverige holder butikkene søndagsåpent. Med oss hadde vi med Vanessa som vår guide. Ved Centralstationen sa vi farvel til Roberto og tilbake på kjøpesenteret sa vi adjø til Kristine – en av de som virkelig arbeidet hardt for at denne helga skulle bli vellykket, så tusen takk! Etter shoppingturen og en liten tur til Max vi hjem til Oslo med et håp om å forene med våre svenske katolske ungdommer.

Turen var vellykket på mange måter. På vegne av st. Johannes ønsker jeg å takke alle sammen som gjorde turen mulig, alle fra ungdommene i Kefas, ungdommene i st. JO, ledere, prester, sjåfører og ikke minst Gud. Må Han velsigne begges ungdomslagenes arbeid. Vi gleder oss når Kefas besøker st. Johannes i høsten! Stay tuned! I mellomtiden – sjekk ut 18+ arrangementet ”nordisk ungdomshelg”! I samarbeid med DUK og SUK skal NUK reise 1.-3. september til Vadstena, Sverige! Vi fra st. JO kan trygt si at de svenske katolikkene er slett ikke verst, og veldig lett å forstå! Etter å ha testet vannet kan vi si med hånda på hjertet at det var verdt reisen, så kom kom!

Skrevet av: Irene Bautista

Bilde av: p. Zvone Podvinski, Filip Szymanski, Irene Bautista, Mikael Hoa Nguyen og Kristina Radetic